Թափարգել-երկրներ և ճակատագրեր
ՄԵՐ ԳՈՐԾԸՆԿԵՐՆԵՐԻ ՀՐԱՊԱՐԱԿՈւՄՆԵՐԻՑ․ Հայացք Երևանից

Ըստ այդ հատկանիշների, շատ պետությունների՝ մանավանդ փոքրերին, վիճակված է թափարգելային (բուֆերային) երկրների առաքելություն, այն է՝ լինել ավելի խոշոր պետությունների միջև պաշտպանիչ պատնեշ կամ միջանկյալ գոտի, որը կլանում է արտաքին ցնցումներն ու վտանգը, հավասարակշռում սահմանակից երկրների ուժերը: Թափարգել-երկրները միաժամանակ հնարավորություն ունեն օգտվելու միջպետական ճանապարհների և լոգիստիկ համակարգի պատեհությունից՝ ի շահ սեփական երկրի բարգավաճման ու տնտեսական հզորացման: Բայց կա նաև մեդալի հակառակ կողմը. թափարգելի՝ իր դերի մեջ թերացումը կարող է հանգեցնել ողբերգական հետևանքների՝ ընդհուպ մինչեւ թերացող երկրի լուծարում:
Եթե բացենք, օրինակ, Եվրոպայի քարտեզը, այնտեղ կտեսնենք բավական լուրջ երկրներ, որոնք քարտեզի վրա հայտնվել են այն պատճառով, որ թափարգելի դեր են ստանձնել, այլապես դրանք, առհասարակ, գոյություն չէին ունենա: Դասական օրինակը Բելգիան է, որը թափարգել է Ֆրանսիայի, Գերմանիայի, Նիդեռլանդների ու, անգամ, Բրիտանիայի միջև: Եվ պատահական չէ, որ Երկրորդ համաշխարհային պատերազմից հետո, երբ ստեղծվեց Եվրամիությունը, այդ կառույցի մայրաքաղաքը Բրյուսելն էր: Այսինքն՝ վերը նշված եվրոպական առանցքային պետությունների միջեւ հենց Բելգիան ճանաչվեց որպես հավասարակշռության և ներդաշնակության պահպանման գործոն, որպես փոխզիջում:
Իսկ Ռուսաստանի ու Գերմանիայի մեջ ժամանակին թափարգելի դեր էր կատարում Լեհաստանը, որի ընթացքը, սակայն, 18-19-րդ դարերում ընդհատվեց. այդ երկիրն իսպառ վերացավ քարտեզի վրայից՝ տրոհվելով երեք մասի՝ Ավստրոհունգարական, Պրուսական ու Ռուսական կայսրությունների միջև: Եվ միայն ճակատագրի բերմամբ հաջողվեց 1-ին Աշխարհամարտից հետո վերականգնել Լեհաստանի երկրորդ Հանրապետությունը, երբ Արևմուտքին այն պետք էր իբրև թափարգել Ռուսաստանի և Արեւմտյան Եվրոպայի արանքում: Այնպես որ, աշխարհում թափարգել-երկրների թե՛ ձախողված, թե՛ հաջողված օրինակները բազմաթիվ են, բայց գանք Հարավային Կովկաս, որն ամբողջության մեջ մի թափարգել-տարածաշրջան է ՌԴ-ի, Իրանի և Թուրքիայի միջև:
Ակնհայտ է, որ տարածագոտու երեք պետություններից յուրաքանչյուրն, իր հերթին, ևս թափարգելի որոշակի դերակատարում ունի. Վրաստանը՝ Ռուսաստանի և Թուրքիայի, Ադրբեջանը՝ Իրանի ու Ռուսաստանի, Հայաստանը՝ մեծ հաշվով Կենտրոնական Ասիայի, Ադրբեջանի և Թուրքիայի մասով: Վրաստանը՝ մի փոքր ուշ, բայց հասկացավ ՌԴ-ի հետ հարաբերությունները խզելու աղետաբերությունը և փութաց շտկել վիճակը, Հայաստանը՝ որպես թափարգել, նախևառաջ, պետք է Ռուսաստանին ու Իրանին, բայց եթե հրաժարվի թափարգելի իր դերակատարումից, ինչի նախանշաններն առկա են գործող իշխանության վարած քաղաքականության ծիրում, ապա հարցականի տակ կդնի սեփական գոյությունը:
Ադրբեջանի՝ սխալվելու գայթակղությունն է՛լ ավելի իրատեսական է. այդ երկիրը՝ թափանիվի գործառույթ ունենալով Իրանի և Ռուսաստանի նկատմամբ, բաց չի թողնում Թուրքիայի «պոչը»: Բայց, ինչպես ասում են, խորամանկ աղվեսը երկու ոտքով է թակարդն ընկնում: «Ավագ եղբոր» հետ հարաբերություններն ավելի սերտացնելու դեպքում Բաքուն ակամա խախտած կլինի ուժերի հավասարակշռությունը տարածաշրջանում: Ու եթե ապագայում լարվեն Ռուսաստան-Թուրքիա և Իրան-Թուրքիա հարաբերությունները, ինչը չի կարելի բացառել, ապա Ադրբեջանի շուրջ աննախանձելի զարգացումները չեն ուշանա:
Հարավկովկասյան տարածաշրջանի երեք երկրներից ցանկացած մեկը կարող է վերածվել «երկրորդ Ուկրաինայի»՝ եթե անտեսի վերջինիս դասերը և կորցնի խոհեմությունն ու աշխարհաքաղաքական հոտառությունը: Ուկրաինան չցանկացավ դառնալ չեզոք երկիր, լինել հաղորդակցությունների հանգույց, կամուրջ Ռուսաստանի և Եվրոպայի միջեւ: Նա որոշեց լինել խոշոր ռազմական բախումների կողմերից մեկը, և հետեւանքները բոլորիս աչքի առջև են: Թե ով կլինի հաջորդը՝ ցույց կտա ժամանակը: